Varusteet:
 
- Haltin 2 hengen kupoliteltta
- Haltin makuualusta
- Haltin makuupussi
- Hatin Q2 sivulaukut
- Ajopaidat 3kpl
- Sukat + alusvaatteet
- Tekninen alusvaatekerrasto (viileitä öitä varten)
- Tyyny
- Pyyhe
- Ensiapupakkaus
- Särkylääkettä
- Voidetta nivel- ja lihassärkyyn
- Voidetta hiertymiin
- Palauttavaa juomajauhetta
- Hammasharja + tahna
- Suihkushamppoo
- Varakumit 2kpl + pumppu
- Rengasraudat
- Kännykkä + laturi
- Lompakko jossa pankkikortti + käteistä
- Kartat GT5 ja Fillariopas Keski-Suomen reitti
- Kaksi juomapulloa
-------------------------------------
Kulkuneuvo lyhykäisesti:
 
- Merida Crossway 100 TFS-V, jäykällä etuhaarukalla.
- Shimano Deore takavaihtaja, Alivio etuvaihtaja.
- Schwalbe Marathon Supreme, 37mm renkaat.
- Nousukahvat(perunamalliset)
- Sigman mittari, josta näkyy mm. nopeus, matka, aika, keskari.
- Powerplay lukkopolkimet
- Shimano SPD-kengät
-------------------------------------
Kuski lyhykäisesti
 
- 44v perheellinen ukkeli Helsingistä
-------------------------------------
Matkan tavoite lyhykäisesti:
- Helsinki-Suonenjoki.
 
Toteutunut matka:
- Helsinki-Konnevesi (395km)
-------------------------------------
Tarinaa taustatekijöistä, ei niin lyhykäisesti:
 
2009 syksyllä ajelin 15vuoden ikäisellä Peugueot Citymaasturilla iltalenkkiä Helsinki-Vantaan lentokentän ympäri, kun nelikanttikeskiön pultti katkesi, en ollut hirveän pahoillani tapahtuneesta, kun tiesin että nyt on tullut aika päättää pitkäksi venynyt keskustelu uuden velon hankinnasta ja laittaa asia toteutukseen.
 
Vaimoni tietenkin omaan tyypilliseen tapaansa että "senhän voi korjata!" Yep. kyllähän sen vois, mutta en suostunut enään vanhan raadon korjaamiseen (ok, eihän se pultti paljoa maksa). Yllättävän helposti vaimoni sitten suostui uuden velon hankintaan, kun vielä sanoin että budjetti on ja pysyy max. 400€.
 
Sain tutuilta asiantuntevia neuvoja että osta cyclocrossari, maasturi tai maantiefillaria, älä osta hybridiä tai muuta markettipyörää, totesin että asia selevä...
Kiertelin stadin alueen marketit ja fillarikaupat läpi, kun sitten Velosportissa törmäsin v. 2008 mallia olevaan Merida Crossway 100 TFS-V joustohaarukalla varustettuun hybridipyörään. Fillari oli jotenkin heti mieluisen oloinen, kävin koejamassa ja kysyin hintaa niin myyjä kertoi että 350€. Olin heti että asia selevä, laitetaan pakettiin. Toki kuolasin CX, XC fillareita, mutta koska fyffevarasto on se mikä on, enkä halunnut ottaa vastaan tarjouksia tyylin että maksa nyt 400€ ja loput osarilla...pidin pääni, vaikka pikkupirun ääni sisällä yritti kovasti saada pääni sekoamaan.
Huomasin välittömästi suurenmoisen eron, vanha Peugeotti vaikutti raskaalta panssarijyrältä Meridaan verrattuna, eli ei muuta kuin kovaa ajoa.
 
Siitä innostuneena aloin fillaroimaan urakalla duunimatkat 22km/päivä ja 30km-100km pituisia lenkkejä. Talvikeleihin ostin Schwalben Marathon Winter 35mm renkaat joilla kurvailin viimetalven duunimatkat, jos ei ollut lumisohjoa.
 
Aika nopeasti huomasin että kaupunkiolosuhteissa ei joustohaarukalla tee mitään, vaihdoin tilalle teräksisen jäykän haarukan ja meno alkoi maistumaan vielä paremmalta.
Tällä filolla mennään vielä muutama vuosi eteenpäin ja sitten voip olla että katse kääntyy CX-filoon. Siitä sitten lisää tarinaa kun sen aika koittaa.
-------------------------------------
Tarinaa reissun taustatekijöistä:
 
Vapaa-ajan asuntomme sijaitsee Suonenjoella, olen 20 vuoden yhdessäoloaikanamme höpissyt vaimolleni, ihan vaan muutaman kerran, että joku kesä meinaan fillaroida mökille, vaimo siihen omaan tyypilliseen sävyyn että "aijaa..." asianmukaisen hiljaisuuden kanssa.
Nyt sitten 2010 kesänä päätin että nyt se tapahtuu.
 
Olen lukenut ahkerasti muiden fillarimatkaajien reissublogeja, blogeja lukemalla pääsee hyvin mukaan fiilikseen, että mitä useiden päivien fillarimatkailu on ja mitä eri asoita ja tapahtumia reissu voi pitää sisällään.
-------------------------------------
Sitten ei muuta kun miettimään reittiä, varusteita, aikataulua yms...
 
Eri reittivaihtoehtoja Savoon kävin mm. google mapsin avulla läpi. Eka versio olisi ollut:
- Helsinki-Lahti-Asikkala-Sysmä-Luhanka-Kangasniemi-Pieksämäki-Suonejoki.
Tuon reitin olen ajanut autolla useasti, kun ei aina  jaksa ajella 4- ja 9-teitä pitkin tai jos em. teillä on ollut tietyömaita.
 
GoExposta löysin "Fillariopas, Keski-Suomen reitti" -oppaan joka vaikutti mielenkiintoiselta, en ollut ajatellut ajaa oppaan mukaisesti JYväskylään, mutta jotenkin oppaan reitti kiehtoi. Tein päätöksen ajaa oppaan mukaisen reitin ja jatkaa Jyväskylästä Laukaalle, Konnevedelle, Rautalammelle ja lopuksi Suonenjoelle. Jyväskylä-Suonenjoki etappia varten ostin GT5 kartan.
 
Reitti muotoutui seuraavanlaiseksi:
- Helsinki-Lahti-Asikkala-Sysmä-Luhanka-Korpilahti-Jyväskylä-Laukaa-Konnevesi-Rautalampi-Suonenjoki.
Laskeskelin että reissuun menisi 4 päivää.
 
Varusteet kuten sivulaukut, teltta, makuupussi, makuualusta yms yms hommasin Retkiaitasta.
-------------------------------------